Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "kesihatan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kesihatan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Beberapa masalah kesihatan berkait dengan darah.
  2. Perubatan mempunyai hubungan terus dengan sains kesihatan dan bioperubatan.
  3. Dalam sesuatu 'pertemuan perubatan', penyedia perkhidmatan kesihatan perlu:
  4. Klinik kesihatan kerajaan terletak di Seksyen 7 dan dikenali sebagai Poliklinik Komuniti Shah Alam.
  5. Air yang bertakung disebabkan tambak ini telah menimbulkan rasa bimbang terhadap kesihatan di Johor.
  6. Ia merupakan kepentingan kesihatan awam di kawasan endemik, terutama di Thailand dan utara Australia.
  7. Dengan kesihatan Presiden Conte kini semakin merosot, keadaan kelihatan merupakan keakhiran rejimnya.
  8. Dadah rekreasi ialah dadah psikoaktif yang digunakan untuk tujuan lain selain kesihatan dan kerohanian.
  9. Nilai memakan makanan tertentu bagi mengekalkan kesihatan telah diketahui lama sebelum vitamin dikenal pasti.
  10. Perubatan merupakan salah satu cabang sains hayat berkenaan menjaga dan mengekalkan kesihatan dan rasa sihat.
  11. Maka digalakkan untuk kita memakan pelbagai jenis warna buah dan sayur demi kesihatan yang cemerlang dan sihat.
  12. Perkhidmatan Kesihatan mempunyai peranan memberikan perkhidmatan kesihatan kepada Tentera Darat, Laut dan Udara.
  13. Suu Kyi menggunakan wang tunai 1.3 juta USD yang dimenangi untuk tujuan kesihatan dan pendidikan rakyat Myanmar.
  14. Ia menggalakkan kesihatan yang baik, menghasilkan keseimbangan dan membantu sistem penghadaman berfungsi dengan baik.
  15. Pada tahun 2010, beliau menyelia pelaksanaan pembaharuan penjagaan kesihatan dan sistem kewangan secara besar-besaran.
  16. Shah Alam mempunyai banyak klinik swasta yang menyediakan perkhidmatan kesihatan yang boleh didapati hampir di setiap bahagian.
  17. Tahun-tahun selepas perang menyaksikan pelaksanaan dasar Negara Kebajikan yang merangkumi perkhidmatan kesihatan awam yang menyeluruh.
  18. Walaupun herba memang bermanfaat untuk kesihatan dan kecantikan, ia juga boleh memudaratkan jika diproses atau digunakan secara salah.
  19. Seperti karatenoid, flavonoid didapati boleh mengurangkan risiko penyakit jantung, kanser, dan masalah kesihatan lain berkaitan penuaan.
  20. Pembinaan hospital kerajaan ini dijangka siap pada tahun 2010 dan mampu menyediakan perkhidmatan kesihatan untuk 300 katil pada satu-satu masa.
  21. Pada masa itu, Merck mensintesis MDMA secara sistematik dan menpatenkan pelbagai jenis bahan kimia yang boleh digunakan untuk kesihatan manusia.
  22. Walaupun Rowe meletak jawatan kerana masalah kesihatan menjelang akhir tahun 1962, promosi itu membuktikan titik perubahan dalam sejarah kelab itu.
  23. Dalam budaya Islam pula, telur seringkali digunakan bagi bahan makanan yang bermutu dan menyihatkan selaras dengan etika pemakanan kesihatan Islam.
  24. Oleh itu mereka yang aktif secara seksual atau sering bertukar pasangan perlu menjalani ujian kesihatan yang lebih kerap seperti ujian lumuran Pap.
  25. Upacara ini bertujuan sebagai tanda kesyukuran untuk tahun yang telah berakhir dan memohon panjang umur, kesihatan dan rezeki pada tahun akan datang.
  26. Diet tambahan yang hanya bergantung kepada pil dan tablet untuk membekalkan nutrien kepada badan tidak sama khasiat kesihatan dengan diet buah dan sayuran.
  27. Pembangunan kini bagi penerbangan angkasa manusia telah menimbulkan minat dalam kesan hampagas pada kesihatan manusia, dan bagi bentuk kehidupan secara umum.
  28. Pergolakan sosial dan ekonomi New York reda pada tahun 1980-an apabila kebangkitan dalam industri kewangan yang amat penting memulihkan kesihatan fiskal kota ini.
  29. Negara ini mengekalkan model negara kebajikan Nordic dengan penjagaan kesihatan sejagat, subsidi pendidikan tinggi, dan sistem keselamatan sosial yang komprehensif.
  30. Gammaproteobacteria terdiri dari beberapa kumpulan bakteria yang penting dari segi kesihatan dan sains seperti Enterobacteriaceae, Vibrionaceae dan Pseudomonadaceae.
  31. Bagi tahap tinggi permainan, sukan ini memerlukan penjagaan kesihatan yang cemerlang: pemain memerlukan stamina aerobik, ketangkasan, kekuatan, kelajuan, dan ketelitian.
  32. Akibat kesihatan beliau yang merosot, beliau menyatakan hasratnya untuk tidak mempertahankan jawatan Presiden UMNO sekaligus mengundurkan diri daripada kepimpinan negara.
  33. Beliau mengambil keputusan untuk meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri pada 15 Mei 1981 atas sebab kesihatan dan diambil alih oleh timbalannya, Dato' Seri Dr. Abdullah
  34. Tetapi anda tahu tidak kenapa makanan segera itu tidak elok kepada kesihatan badan? Terdapat beberapa kesan yang tidak elok sekiranya mengambil makanan segera terlalu kerap.
  35. Pegawai kesihatan persekutuan telah berkata separuh yang dilaporkan sakit telah dimasukkan ke dalam hospital, berbanding daripada 25 hinga 30 peratus dalam wabak sebelum ini.
  36. Dari bulan Ogos hingga Oktober, Singapura kerap mengalami jerebu kesan kebakaran hutan di negara jiran Indonesia, adakalanya cukup teruk untuk mengancam amaran kesihatan awam.
  37. Masalah kesihatan Mario dan keadaan hidup yang sempit menyebabkan keluarga Barwuah memutuskan untuk meminta bantuan perkhidmatan sosial yang disyorkan agar Mario dijaga oleh orang lain.
  38. Selepas Mwanawasa mengalami strok dan telah dimasukkan ke hospital di Perancis, Sata mempersoalkan kesihatan Mwanawasa pada 15 Julai 2008.Mwanawasa meninggal dunia dalam jawatan pada Ogos 2008.
  39. Kebelakangan ini, bungkusan-bungkusan tersebut juga umumnya disertai dengan pesanan kesihatan yang memperingatkan perokok akan bahaya kesihatan akibat merokok, misalnya kanser paru-paru atau serangan jantung.
  40. Bennett tidak juga mempunyai hubungan baik dengan pegawai atasannya di Australia hinggakan pada satu ketika cuba menyebabkan Bennett disingkirkan daripada pemerintahannya dengan alasankesihatan yang tidak baik.
  41. Dalam pencarian cara untuk melanjutkan jangka hidup, taifah-taifah Taoisme telah mengembangkan beberapa seni silat yang kini amat popular, khususnya dengan orang-orang Cina yang hendak memperbaik kesihatan mereka.
  42. Tema yang menyatukan semua jenis pemangsaan ialah tindakan pemangsa mengurangkan kesihatan pemangsanya, atau dalam erti kata lain, mengurangkan peluang mangsa untuk bermandiri atau membiak, atau kedua-duanya sekali.
  43. Dalam negeri, Castro menyelia perlaksanaan reformasi tanah, mengikuti dengan pengkolektifan pertanian, pemiliknegaraan industri-industri Cuba yang utama, dan penyediaan kemudahan kesihatan dan pendidikan yang percuma.
  44. Sisa buangan kegiatan perkilangan tidak semestinya dilupuskan secara di sisi undang-undang dan telah mengakibatkan kesan kesihatan yang berlarutan pada para penduduk kawasan terjejas, seperti mana dalam kes bencana Seveso.
  45. Sebaik dikesan, CIN akan dibuang melalui pembedahan kecil dan kesihatan wanita akan dipantau sehinggalah disahkan benar-benar sihat yang mengambil masa enam bulan hingga dua tahun; bergantung kepada keadaan setiap pesakit.
  46. DBKL bertanggungjawab terhadap kesihatan dan kebersihan awam, pelupusan dan pengurusan sampah dan bahan buangan, perancangan bandar, perlindungan alam sekitar dan kawalan pembinaan, pembangunan sosial dan ekonomi dan penyelenggaraan prasarana bandar secara amnya.
  47. Lalulintas yang berat dan kesesakan di kawasan-kawasan kota raya terbesar masih menjadi punca isu alam sekitar dan kesihatan yang mendesak, meskipun tahap asbut banyak menurun sejak 1970-an dad 80-an, dan pencemaran asbut ini semakin jarang dialami di samping pengurangan tahap sulfur dioksida.
  48. Di Kedah mahupun Kulim, pesakit hospital juga hendaklah pergi berdaftar nama di tempat yang berdekatan di Pulau Pinang seperti Butterworth daluhu jika mahu pergi ke negeri lain, kemudian baru boleh pergi ke Hospital Pulau Pinang untuk mendapat rawatan, bukannya di Klinik kesihatan negeri Kedah.
  49. Hal ini berlaku, melalui perbuatan persetubuhan, iaitu apabila seseorang lelaki memancutkan air mani ke dalam faraj seseorang wanita, spermanya akan berenang ke dalam(arah) oosit sekunder untuk tujuan persenyawaan; Walau bagaimanapun, terdapat cara lain, iaitu permanian beradas jika kehamilan melalui persetubuhan sukar dilakukan, atau jika seorang wanita memilih untuk menjadi hamil tanpa seorang rakan lelaki, atau sebarang masalah kesihatan yang menghalang kehamilan secara persetubuhan.
  50. Carrageenans, alginates dan agaroses, bersamaan dengan macroalgal polysaccharides lain yang kurang dikenali, juga mempunyai beberapa aktiviti-aktiviti mustahak biologikal atau penerapan dalam bioubat. Ia telah dituntutkan bahawa rumpai laut ada sifat-sifat penyembuhan untuk tuberkolosis, artritis, demam sejuk dan selsema, penyakitan cacing dan juga tumor.[meragukan – bincang] Sebilangan kajian penyelidikan telah diconduct untuk menyelidik dakwaan-dakwaan ini dan kesan rumpai laut pada kesihatan manusia.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...